چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد
سرخط خبرها
مشارکت سیاسی زنان از شاخص‌های اقتدار در دنیاست

مشارکت سیاسی زنان از شاخص‌های اقتدار در دنیاست

  • کد خبر: ۱۹۳۶۱۶
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی در مشهد گفت: امروزه مشارکت سیاسی از شاخص‌های اقتدار در دنیاست که زن‌ها باید نقش آفرین باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، لاله افتخاری در نشست تحلیلی ضرورت مشارکت زنان در انتخابات مجلس که امروز از سوی سازمان مردم نهاد مهبا در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با تاکید بر انسجام بانوان بیان کرد: عوامل مشترک اجتماعی و فردی است که افراد را دور هم جمع می‌کند. عوامل فردی اثر گذار مانند دستاورد‌های شخصی هر فرد مانند رتبه علمی، اجتماعی و شغلی است.

لاله افتخاری در خصوص عوامل اجتماعی تاثیرگذار گفت: مشارکت اجتماعی مانند فعالیت‌های مذهبی، دینی، جمعی و سیاسی که نماد بارز آن را در اربعین و ایام دهه اخر صفر می‌بینیم، دوم مشارکت در کار‌های خیر، سوم حضور در نهاد‌های مردم نهاد، صنفی و علمی و چهارم مشارکت‌های سیاسی است که افراد را می‌تواند گرد هم جمع کند.

افتخاری به شاخص‌های موثر در عوامل اجتماعی اشاره کرد و افزود: گروه‌های سنی، عوامل جنسی، عوامل جغرافیایی و محیطی که در آن افراد زندگی می‌کنند نیز می‌تواند در میزان مشارکت‌ها و نقش آفرینی اثرگذار باشد.

وی گفت: باید بدانیم چطور بانوان می‌توانند در امور سیاسی و تحقق ۴ ویژگی مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت نقش آفرینی کنند و به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: اگرچه تمامی چهار ویژگی مطرح شده که ذکر شد به خانم‌ها برمی گردد، اما آنچه که بیش از همه در حال حاضر اهمیت دارد موضوع رقابت است. وقتی بدانیم سیاست عین دیانت است پا در مسیر می‌گذاریم، اما کدام سیاست؟! سیاستی که شهید مطهری و بهشتی گفتند نه سیاسی کاری.

لاله افتخاری با اشاره به سه الگوی مطرح شده زنان از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری سه الگوی اول، دوم و سوم زن را معرفی کردند. دسته اول گرفتار تجملات و زر و زیور است و رقابت هایش در حوزه تهیه جهیزیه و لوازم منزل و کار‌های منزل است، به تعبیری زنی گران قیمت، ولی گوشه خانه است.

افتخاری الگوی دوم زن را که الگوی متداول دنیاست و در تقابل با اسلام است تعریف کرد و ادامه داد: زن در الگوی دوم در جامعه وجود دارد، ولی ارزان است، این الگویی است که اسلام غربی می‌خواهد. زن خانه داری را ننگ می‌داند، حرکت‌های فمینستی دارد، دائم خود را در رقابت با مرد می‌بینید حتی در ازدواج.

وی تشریح کرد: بعد از مدتی برخی افراد که از این الگو حمایت می‌کردند متوجه شدند اشتباه کردند که کاهش نرخ تولد، ازدواج و جمعیت از جمله ترکش‌ها و نتایج این الگوست، اما زن در الگوی سوم خود را رقیب مرد نمی‌بیند.

افتخاری تاکید کرد: آنچه را در الگوی دوم هدف قرار دادند، در الگوی سوم زن مسلمان وسیله است. در الگوی سوم، نقش‌ها تعریف شده است، خانم هم حق دارد و هم مسئولیت و صرفا طلبکار نیست، بلکه مصداق آیه "کلکم راع و کلکم مسئول" است و او هم وظایفی دارد. در این الگو، دانشگاه و حوزه رفتن، ازدواج کردن و بچه دار شدن، رای دادن و فعالیت اجتماعی و کار یک عبادت است نه هدف.

وی تصریح کرد: امروزه مشارکت سیاسی از شاخص‌های اقتدار در دنیاست که زن‌ها باید نقش آفرین باشند، مانند مرحوم خانم طا‌هایی که در زمان انقلاب، پیشرو بودند و کنار مرد‌ها نقش آفرینی داشتند. زن‌ها ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و باید در حوزه سیاسی نیز نقش آفرینی کنند. رهبر انقلاب فرمودند اگر مردی به میدان می‌آید فقط یک نفر می‌آید، اما زنی که به میدان می‌آید یعنی دو نفر را با خود به عرصه آورده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.